Сальвадор Далі. Постійність пам'яті

Шизофренічна множинність

Визначальним для мене, коли мова заходить про Новий час, про час, що настільки “новий”, що має у своєму новому дещо, що стосується сучасного (вічно сучасного), є насамперед те, що тут сам час почав не виходити із самого себе у вічність, де він, у минулі часи, знаходив прихисток, як невгамовне дитя (Плотін), а замкнувся на самому собі, роблячи вихід “з”, входом “у” самого себе. Так виникла, можливо ще на рівні історичної інтуїції, а не на рівні історичної свідомості замкнена петля, завдяки якій і стало можливим “самовиявлення”, виявлення себе самого, але й виявлення себе як самого у своїй самотності.

У вічності для скінченного не було межі, а відтак нескінченність світу, як відкритого обрію, була актуалізована, якщо завгодно, – нескінченність була дана як реальність ідеального. Час же, заплітаючись, розводить лінії в тому, що триває, відсуваючи нескінченність в ідеальне, що вже потребує трансценденції, як необхідного кроку, стрибка, якісного зсуву в досвіді, без якого реальність реалізується лише як повторення одного й того самого. Час, що вивільнився, сплітаючись, починає заміщати “виходи”, як це було за часу традиції (це можна ще сказати про ранню патристику). Ці виходи обернулися “входами”, протиканнями матерії. Час, який здійснив становлення, ставши історичним часом, виявив досвід нестачі, необхідність вічної компенсації та безутішного пошуку.

Вінсент ван Гог

У цьому оберненому світі, Я, яке вже не має “виходу”, а вимушене постійно відноситись до себе самого, катуючи себе власними границями, власною скінченністю, а отже, й повтореннями себе самого у своїх відмінностях; це Я, в такий спосіб, розгортаючись, розриває самого себе, стає шизофренічною множинністю. Час, який не має притулку у вічності – це насильство, катування складання і розриву.

Так звані “реальні” речі в історичному часі стали недоторканними, оскільки сам досвід речей, сам “контакт”, можливий лише через межу “виходу”. Реальність речі у своїй реальності можлива лише будучи обмеженою, лише як утримана у своїй межі. Реальність речі, а значить і сам досвід реального зв’язку втрачається тоді, коли в реально-часовому, не помічаючи його, шукають ідеальне (змушені шукати). В історичному часі людина промахується “через” реальне. Реальне для неї завжди або “до”, або “після”. Відсутність вічності, або так, – тоді, коли вічність стала абстракцією, а час став вихідним досвідом, що конструює свідомість, речі стали простором для пошуку, простором збирання реальності, що змушена повторюватися знову і знову. Проникаючи, протикаючи і розриваючи матерію для того, щоб повторювати варіації складання, перепрошивати код того, що відбувається, заміщаючи ідеальне його реальною копією (віртуальною), людина часу і часова людина, яка усвідомлює себе викинутою “з” і яка, з огляду на це, змушена стати “творчою”, тобто стати тим, ким вона “може бути”, ця людина змушена в такий спосіб лише “випробовувати” світ.

Автор статті — Сергій Форкош, доктор філософських наук
 
 
 

Пошир цю статтю в соцмережах!

Козаки-характерники

Хто такі козаки-характерники та чому сьогодні характерництво нагадує казку?

В Україні не існує людини, яка б хоч раз у своєму житті не чула про характерництво. Феномен характерництва часто і густо припорошений поволокою містицизму, а тому мало хто вірить у козаків-характерників як таких.

Марк Аврелій

Стоїцизм у сучасному світі

Сьогодні антична філософія стоїцизму перебуває на піку своєї популярності. Однією із найпопулярніших течій античної філософії є стоїцизм.

Філософська школа

Купити доступ до сніданку за 500 грн.

Менше ніж коштує квитов до Лувру

Філософська школа

Купити постійний доступ до вебінару за 900 грн.

Менше ніж коштує квитов до Лувру